diumenge, 12 de febrer del 2012

Avaluació global diagnòstica (AGD)

L'AGD serveix per avaluar el centre educatiu en el seu conjunt tot i que no implica l'avaluació detallada de tots els aspectes del centre. Aporta una visió holística, com una fotografia panoràmica, tot destacant punts forts i punts febles per concretar un pla de millora contínua. Amb un plantejament comprensiu i participatiu, a partir de l'experiència  dels professionals implicats, es realitza un diagnòstic que ajuda a explicar la relació entre el funcionament del centre i els seus resultats.
La direcció del centre i la inspecció d'educació gestionen conjuntament l'avaluació. Una mostra representativa d'alumnes, famílies i professorat aporten informació, la interpreten i fan suggeriments per a la millora. La consideració de diferents mirades permet tenir una visió compartida i més rica de la realitat educativa. 
La informació s'obté utilitzant diferents estratègies: enquestes, anàlisi de documentació, entrevistes i grup de discussió. La triangulació i selecció de la informació procedent de les diferents fonts aporta una visió global i compartida de la realitat del centre.

Enguany, en el nostre centre l'AGD -febrer i març de 2012- servirà per determinar el nivell d'assoliment dels objectius del pla estratègic (PAC07) després del seu quart i darrer any d'aplicació.

Els continguts de l'AGD, tots ells considerats en conjunt, contribueixen a a portar una visió global i sistèmica dels resultats i del funcionament del centre. Es prenen en consideració informacions de context, resultats, processos d'aula, processos de centre i recursos.
La informació de context permet identificar els actors i el seu entorn, valorar les necessitats i problemes, i jutjar si els recursos són adequats a les necessitats. Permet també interpretar els resultats, atès que un determinat resultat no té el mateix valor en contextos diferents.
Els resultats, entesos en sentit ampli (aprenentatges dels alumnes i satisfacció de la comunitat educativa) i interpretats en el context, permeten conèixer el valor afegit que aporta el centre i relacionar aquest valor afegit amb els processos i recursos. 
La informació sobre els processos d'aula (les metodologies) permet identificar possibles defectes i mancances tant en la programació com en la seva aplicació. Proporciona informació sobre l'adequació de les decisions i les accions realitzades i pot desvatllar les causes que expliquen els resultats.
Els processos de centre tals com convivència, coordinació i participació faciliten la qualitat dels processos d'aula. En concret, els processos de centre han de fer possible entre d'altres: el compromís amb un projecte compartit de centre, una gestió eficient dels recursos, una gestió tècnica i participativa del coneixment, un entorn educatiu (clima de centre) favorable a l'aprenentatge, i una sinèrgia que implica l'acció combinada de diferents sectors i òrgans del centre per complir les finalitats preteses.
Finalment, els recursos disponibles en el centre faciliten la correcta aplicació dels processos de centre i d'aula. El coneixment sobre l'adequació dels recursos resulta imprescindible per formular judicis ajustats sobre els processos i els resultats.

AGD Maig de 2006: Propostes de millora
A partir de les valoracions i de les consideracions presentades [...] l'equip d'avaluadors fa les següents propostes de millora al Consell escolar perquè, després d'analitzar-les, les difongui a la resta de la comunitat educativa i en promogui els plans de millora pertinents:
1) Caldria planificar activitats que fomentessin en els alumnes: l'autonomia, el treball en equip i la valoració real dels seus aprenentatges.
2) El professorat hauria de reflexionar sobre els aspectes destacats en l'apartat metodologies d'aula, valorant els punts de vista dels alumnes i no atribuint exclusivament les discrepàncies a les diferents expectatives d'ambdós col·lectius.
3) Pensem que és necessari fer una reflexió a fons sobre la formació més idònia dels professors que es concreti en un pla de formació de centre que permeti suplir mancances manifestes en l'ús de les TIC, competència social, etc, alhora que fomenti la cohesió del professorat i el treball en equip.
4) Revisar els processos existents i buscar fórmules per fomentar la participació de tota la comunitat educativa i evitar que quedi circumscrita als seus òrgans de gestió.