dijous, 30 de setembre del 2010

La preavaluació

La preavaluació, que és com anomenem en el nostre centre l'avaluació inicial o diagnòstica, serveix per a fer pronòstics dels grups i diagnòstics dels coneixements inicials de l'alumnat. Els primers destinataris de la informació recollida pel professorat, després de l'anàlisi de resultats i l'emissió de judicis per a la presa de decisions, són òbviament els alumnes, i en segon lloc, les famílies. 
L'avaluació inicial ha de servir, segons la normativa del Departament d'Educació (Ordre EDU/295/2008) per a 'identificar les necessitats educatives de cada alumne/a (...) i orientar el professorat perquè ajusti la seva tasca docent al progrés dels alumnes'.
Més endavant podem llegir que 's'ha de programar, avaluar i gestionar l'aula tenint en compte la gran diversitat d'alumnes presents, i s'ha de preveure que no tots aprenen de la mateixa manera ni amb el mateix grau d'aprofundiment.'
En general, tendim a convertir la preavaluació en una avaluació prèvia a la primera, i també, tendim a fer proves o controls ben aviat per tenir una 'nota' per als informes que hem de fer arribar a les famílies, i que cada vegada s'assemblen més als butlletins formals de notes. Tanmateix, hem passat de tres avaluacions a quatre per curs amb tot l'enrenou administratiu que aquest fet comporta. I hem desvirtuat la principal finalitat de l'avaluació inicial.
Amb l'avaluació inicial hauríem d'aconseguir unes dades concretes referents a competències bàsiques que ens serveixin per a contrastar el progrés de l'alumne/a durant el curs; així, quan s'acabi el curs podrem comparar les dades inicials amb els resultats obtinguts en la tercera avaluació i poder fer l'avaluació final.