diumenge, 29 de desembre del 2013

LEC: article 142. El director o directora

1. El director o directora del centre públic és responsable de l’organització, el funcionament i l’administració del centre, n’exerceix la direcció pedagògica i és cap de tot el personal.
2. La selecció del director o directora es porta a terme pel procediment de concurs, en què participen la comunitat escolar i l’Administració educativa.
3. El director o directora té funcions de representació, funcions de lideratge pedagògic i de lideratge de la comunitat escolar i funcions de gestió. Aquestes funcions s’exerceixen en el marc de l’ordenament jurídic vigent, del projecte educatiu del centre i del projecte de direcció aprovat.
4. Corresponen al director o directora les funcions de representació següents: 
  • a) Representar el centre.
  • b) Exercir la representació de l’Administració educativa en el centre.
  • c) Presidir el consell escolar, el claustre del professorat i els actes acadèmics del centre.
  • d) Traslladar les aspiracions i les necessitats del centre a l’Administració educativa i vehicular al centre els objectius i les prioritats de l’Administració.
5. Corresponen al director o directora les funcions de direcció i lideratge pedagògics següents:
  • a) Formular la proposta inicial de projecte educatiu i les modificacions i adaptacions corresponents.
  • b) Vetllar perquè s’aprovin un desplegament i una concreció del currículum coherents amb el projecte educatiu i garantir-ne el compliment.
  • c) Assegurar l’aplicació de la carta de compromís educatiu, del projecte lingüístic i dels plantejaments tutorials, coeducatius i d’inclusió, i també de tots els altres plantejaments educatius del projecte educatiu del centre recollits en el projecte de direcció.
  • d) Garantir que el català sigui  la llengua vehicular de l’educació, administrativa i de comunicació en les activitats del centre, d’acord amb el que disposen el títol II i el projecte lingüístic del centre.
  • e) Establir els elements organitzatius del centre determinats pel projecte educatiu.
  • f) Proposar, d’acord amb el projecte educatiu i les assignacions pressupostàries, la relació de llocs de treball del centre i les modificacions successives.
  • g) Instar que es convoqui el procediment de provisió de llocs a què fa referència l’article 124.1 i presentar les propostes a què fa referència l’article 115.
  • h) Orientar, dirigir i supervisar les activitats del centre i dirigir l’aplicació de la programació general anual.
  • i) Impulsar, d’acord amb els indicadors de progrés, l’avaluació del projecte educatiu i, eventualment, dels acords de coresponsabilitat.
  • j) Participar en l’avaluació de l’exercici de les funcions del personal docent i de l’altre personal destinat al centre, amb l’observació, si escau, de la pràctica docent a l’aula.
6. Corresponen al director o directora les funcions següents amb relació a la comunitat escolar:
  • a) Vetllar per la formulació i pel compliment de la carta de compromís educatiu del centre.
  • b) Garantir el compliment de les normes de convivència i adoptar les mesures disciplinàries corresponents.
  • c) Assegurar la participació del consell escolar.
  • d) Establir canals de relació amb les associacions de mares i pares d’alumnes i, si s’escau, amb les associacions d’alumnes.
7. Corresponen al director o directora les funcions relatives a l’organització i la gestió del centre següents:
  • a) Impulsar l’elaboració i l’aprovació de les normes d’organització i funcionament del centre i dirigir-ne l’aplicació.
  • b) Nomenar els responsables dels òrgans de gestió i coordinació establerts en el projecte educatiu.
  • c) Emetre la documentació oficial de caràcter acadèmic establerta per la normativa vigent.
  • d) Visar les certificacions.
  • e) Assegurar la custòdia de la documentació acadèmica i administrativa pel secretari o secretària del centre.
  • f) Autoritzar les despeses i ordenar els pagaments d’acord amb el pressupost aprovat.
  • g) Contractar béns i serveis dins els límits establerts per l’Administració educativa i actuar com a òrgan de contractació.
  • h) Dirigir i gestionar el personal del centre per garantir que compleix les seves funcions, la qual cosa comporta, si escau, l’observació de la pràctica docent a l’aula.
8. El director o directora té qualsevol altra funció que li assigni l’ordenament i totes les relatives al govern del centre no assignades a cap altre òrgan.
9. El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, té la consideració d’autoritat pública i gaudeix de presumpció de veracitat en els seus informes i d’ajustament a la norma en les seves actuacions, llevat que es provi el contrari. El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, és autoritat competent per a defensar l’interès superior de l’infant.
10. La regulació del complement retributiu del director o directora relatiu a les funcions de direcció ha de tenir en compte la complexitat del centre que dirigeix.