divendres, 4 d’octubre del 2013

Cap a les competències...

Algunes idees per anar orientant el treball a l'aula cap a les competències

Treballar per competències no vol dir canviar radicament la nostra manera de treballar a les classes i amb els alumnes; treballar per competències vol dir incorporar-les al nostre model didàctic. És necessari doncs, tenir molt clar el model didàctic que estem fent servir a l'aula. Si aquest és el model centrat en la transmissió d'informació on predomina l'aprenentatge per repetició i memorització de coneixements és clar que el nostre alumnat es trobarà amb dificultats davant de les proves que avaluïn aprenentatges competencials.

Un primer suggeriment per anar cap a les competències podria ser apropar els aprenentatges escolars cap a allò que s'esdevé a fora de les aules, a l'entorn real, de manera que els nostres alumnes siguin conscients que els coneixements adquirits poden servir per alguna cosa en les situacions quotidianes més enllà del fet concret d'aprovar exàmens i superar avaluacions. Se n'ha dit l'aplicabilitat d'allò que s'estudia ...

Un segon suggeriment pot ser recuperar conceptes de la literatura pedagògica com els procediments, els processos i les habilitats. Així, per exemple, la selecció i ús d'informació per trobar respostes a un problema o per estudiar casos i situacions, que poden estar ja resolts per al professorat, o el desenvolupament de projectes personals amb tasques de planificació i de treball en equip proposats pel professorat ens poden fer progressar cap a un treball més competencial.