dimecres, 16 de febrer del 2011

Comissió per a l'anàlisi de l'avaluació diagnòstica

Del document per a l'anàlisi de l'avaluació diagnòstica d'enguany que ens ha fet arribar el Departament d'ensenyament n'hem seleccionat una part de la presentació:

Per segon any consecutiu, tots els centres educatius de Catalunya han realitzat una avaluació de diagnòstic establerta en la LOE, que té caràcter orientador i formatiu per als centres i que ha de ser coneguda pel professorat de totes les matèries ja que les proves avaluen competències bàsiques relacionades amb totes les matèries. Proporciona als centres educatius un instrument homogeni de mesura i la correcció de les proves és externa. Això no obstant, l'anàlisi de resultats de les proves, així com la informació que es vulgui fer arribar a la comunitat educativa, són a càrrec dels professionals dels centres.
Aquestes proves tenen l'objectiu de facilitar als centres educatius unes dades objectives i uns elements de reflexió que permetin descobrir buits o diferències en l’enfocament d’un determinat tema al llarg de l’etapa i enriquir el seu procés d’avaluació interna. Tota aquesta informació es proposa a fi de facilitar diferents tipus d'anàlisi en els centres, sense que en cap moment hi hagi una comparativa entre centres ni es generin informes específics individuals de l'alumnat (com sí és el cas, per exemple, de la prova de 6è d'educació primària i de la nova prova de 4t d'ESO).
Amb la informació recollida, el centre pot analitzar els resultats obtinguts a nivell d'alumne/a, de grup i de centre, i reflexionar sobre com treballar els continguts perquè puguin esdevenir elements al servei de l'adquisició de les competències. Probablement l'anàlisi d'aquestes dades pot aportar pistes a l'hora de prendre les decisions per millorar l'adquisició d'aquelles competències que no hagin estat satisfactòries.
L’anàlisi dels resultats, haurien de situar-se més enllà de l’aula i de l’ensenyant, haurien d’implicar-hi tota l’etapa i el claustre. Per això, es considera convenient que un petit grup o comissió, del qual ha de formar part l’equip directiu, s’encarregui de potenciar i dinamitzar el procés de reflexió i de presa de decisions. Aquest petit grup o comissió hauria de fer una primera anàlisi de resultats i preparar-ne la presentació als equips docents. Aquest equip o comissió hauria de coordinar la posada en comú i l’elaboració de propostes a nivell de curs i centre, que haurien de presentar-se al claustre per a la seva aprovació i s’haurien de recollir en els documents corresponents.


En la reunió de la comissió pedagògica (RCP) del nostre centre d'aquest passat dilluns (14.02.2011) vam acordar fer 'aquesta comissió' amb tres persones de l'equip directiu (coordinadora pedagògica, cap d'estudis, director), tres persones dels departaments de castellà, català i matemàtiques (cap de departament o un/a professor/a) i tres persones d'altres departaments didàctics.