diumenge, 1 de juny del 2014

El nou decret de provisió de llocs de treball docents

Segons el Sr. Alberto del Pozo Ortiz
, Director general de Professorat i Personal de Centres Públics:
>>El Decret 39/2014 és la tercera pota del desplegament de la Llei d’educació en matèria d’organització dels centres educatius públics, després dels dos decrets de desplegament ja aprovats pel Govern (el decret d’autonomia i el de direccions dels centres públics, aprovats tots dos el 2010).
Els dos decrets anteriors han regulat l’autonomia organitzativa i de gestió dels centres educatius (que es concreta en el projecte educatiu, en el projecte de direcció i en les normes d’organització i funcionament), amb un marge molt ampli d’autoorganització per part dels mateixos centres educatius, tal com preveu la Llei d’educació.
Aquest tercer decret completa, per tant, els dos anteriors en la regulació de la matèria de gestió de personal docent per part dels directors dels centres públics i dels directors territorials del Departament.
Les sentències ja dictades pel TSJC sobre els recursos contenciosos presentats pels sindicats i associacions professionals contra els dos primers decrets han confirmat plenament la legalitat i la coherència de l’autonomia de gestió dels centres educatius amb les previsions legals de la Llei d’educació i la LOE.
El TSJC ha declarat en diferents sentències que el director és el cap de personal i. com a tal, té competències en el control de la jornada i horari del professorat, la potestat sancionadora de faltes lleus, la competència per nomenar substituts docents, la participació en l’avaluació del professorat, l’assignació dels complements retributius als membres de l’equip directiu i de coordinació, la proposta d’incoació d’expedients contradictoris i no disciplinaris, la intervenció en els procediments de provisió per concurs específic de mèrits i de provisió especial, les propostes de plantilla docent així com dels perfils d’alguns llocs de treball, la competència per assignar funcions al professorat. No es pot qüestionar, doncs, que l’avaluació del centre comporti conseqüències retributives al professorat, de la mateixa manera que la figura del directiu professional i la seva avaluació són perfectament legals, així com l’estatus d’autoritat pública del director del centre.
La plantilla docent del centre, com a estructura organitzativa dels llocs de treball, pot condicionar directament l’organització dissenyada en l’exercici de l’autonomia del centre (al projecte educatiu i al projecte de direcció) i per això el nou decret complementa les previsions organitzatives del decret d’autonomia per tal que els directors i els seus equips directius puguin desenvolupar les seves responsabilitats de gestió de personal (al nivell de la definició de la plantilla i de la intervenció en la incorporació de nou professorat al centre).
En aquest marc normatiu, és especialment rellevant la relació que s’estableix entre el projecte educatiu del centre, com a màxima expressió de l’autonomia dels centres educatius, i l’estructura organitzativa concretada en els llocs de treball docents que configuren les plantilles dels centres, i que ha de permetre l’assoliment dels objectius de millora i criteris plasmats en el PEC i en el projecte de direcció.
La justificació (i control) de totes les decisions que s’atribueixen al director del centre públic ha d’estar motivada en les previsions organitzatives acordades en el projecte educatiu i en el projecte de direcció, que són els principals instruments de l’autonomia del centre. Aquesta motivació evita l’arbitrarietat o subjectivitat en l’actuació del director en matèria organitzativa (definició de plantilles) i de gestió de personal docent. El projecte preveu tràmits preceptius d’informació i discussió en els òrgans col·legiats del centre (consell escolar i claustre de professorat) abans que el director pugui resoldre les competències en matèria de personal docent que la Llei d’educació li ha atribuït.<<