dimecres, 2 de març del 2011

dimecres, 16 de febrer del 2011

Comissió per a l'anàlisi de l'avaluació diagnòstica

Del document per a l'anàlisi de l'avaluació diagnòstica d'enguany que ens ha fet arribar el Departament d'ensenyament n'hem seleccionat una part de la presentació:

Per segon any consecutiu, tots els centres educatius de Catalunya han realitzat una avaluació de diagnòstic establerta en la LOE, que té caràcter orientador i formatiu per als centres i que ha de ser coneguda pel professorat de totes les matèries ja que les proves avaluen competències bàsiques relacionades amb totes les matèries. Proporciona als centres educatius un instrument homogeni de mesura i la correcció de les proves és externa. Això no obstant, l'anàlisi de resultats de les proves, així com la informació que es vulgui fer arribar a la comunitat educativa, són a càrrec dels professionals dels centres.
Aquestes proves tenen l'objectiu de facilitar als centres educatius unes dades objectives i uns elements de reflexió que permetin descobrir buits o diferències en l’enfocament d’un determinat tema al llarg de l’etapa i enriquir el seu procés d’avaluació interna. Tota aquesta informació es proposa a fi de facilitar diferents tipus d'anàlisi en els centres, sense que en cap moment hi hagi una comparativa entre centres ni es generin informes específics individuals de l'alumnat (com sí és el cas, per exemple, de la prova de 6è d'educació primària i de la nova prova de 4t d'ESO).
Amb la informació recollida, el centre pot analitzar els resultats obtinguts a nivell d'alumne/a, de grup i de centre, i reflexionar sobre com treballar els continguts perquè puguin esdevenir elements al servei de l'adquisició de les competències. Probablement l'anàlisi d'aquestes dades pot aportar pistes a l'hora de prendre les decisions per millorar l'adquisició d'aquelles competències que no hagin estat satisfactòries.
L’anàlisi dels resultats, haurien de situar-se més enllà de l’aula i de l’ensenyant, haurien d’implicar-hi tota l’etapa i el claustre. Per això, es considera convenient que un petit grup o comissió, del qual ha de formar part l’equip directiu, s’encarregui de potenciar i dinamitzar el procés de reflexió i de presa de decisions. Aquest petit grup o comissió hauria de fer una primera anàlisi de resultats i preparar-ne la presentació als equips docents. Aquest equip o comissió hauria de coordinar la posada en comú i l’elaboració de propostes a nivell de curs i centre, que haurien de presentar-se al claustre per a la seva aprovació i s’haurien de recollir en els documents corresponents.


En la reunió de la comissió pedagògica (RCP) del nostre centre d'aquest passat dilluns (14.02.2011) vam acordar fer 'aquesta comissió' amb tres persones de l'equip directiu (coordinadora pedagògica, cap d'estudis, director), tres persones dels departaments de castellà, català i matemàtiques (cap de departament o un/a professor/a) i tres persones d'altres departaments didàctics.

diumenge, 13 de febrer del 2011

Avaluació diagnòstica (3r. d'ESO)

Adjuntem la síntesi dels resultats obtinguts pels alumnes del nostre centre en les proves d'avaluació diagnòstica que es van fer al tercer curs de l'ESO en el primer trimestre d'enguany. A continuació hi ha els resultats generals de la comparació del nostre centre amb cinc instituts públics de la zona educativa de l'Alt Maresme:
 

Sondeig d'opinió entre alumnes de CC.FF. de grau mitjà

Davant la possibilitat d'ofertar en el nostre centre el Curs de preparació per a les proves d'accés als cicles formatius de grau superior, en el proper curs acadèmic 2011-2012, hem fet un sondeig d'opinió entre els alumnes que estan cursant el segon curs dels cicles de Cuina i gastronomia, Pastisseria i forneria i Serveis en restauració, en una mostra de 52 alumnes, amb els resultats següents:
  • 1) Aproximadament el 48.0% de la mostra (25 alumnes) voldrien seguir estudiant un cicle superior de la mateixa família. Per cicles, aquesta opció és: el 55.5% a Cuina; el 33.3% a Pastisseria, i el 56.25% de Serveis en restauració.
  • 2) Un 30.8% dels alumnes volen entrar al món laboral; així ho han indicat el 22.2% d'alumnes de Cuina, el 44.4% del de Pastisseria i el 25% dels alumnes de Serveis en restauració.
  • 3) Altres respostes minoritàries han estat, per exemple, el cursar un altre cicle del mateix grau i de la mateixa família professional (5.8%) o fer un altre cicle completament diferent (9.6%).

diumenge, 6 de febrer del 2011

Primeres jornades de cuina medieval

Aquestes jornades es realitzaran tots els divendres del mes de febrer. Durant aquest dies l’alumnat podrà gaudir d’un autèntic àpat medieval. L’objectiu d’aquestes jornades és donar a conèixer la cuina medieval, mitjançant gustos, olors i colors específics de l’època, ben diferents dels de l’època actual. L’alumnat participant en aquestes jornades són els i les alumnes de 2n d’ESO i de Cuina i Gastronomia. Col·laboren els departaments didàctics de ciències socials i el d’hoteleria del centre.

dissabte, 29 de gener del 2011

PISA 2009: UNA PRIMERA MIRADA (Joaquim Prats)

Les possibilitats de l'Informe PISA per conèixer els rendiments educatius són de gran valor. Això implica analitzar els resultats, no tan sols com a indicador referenciat amb el conjunt de països que realitzen les proves sinó, sobretot, a la llum dels factors personals de l'alumnat i els factors contextuals de cada país. A partir del treball d'aquestes dades és possible aproximar-se a les diferències entre nois i noies, a la influència dels estudis dels pares i de l'origen socioeconòmic dels estudiants. També podem conèixer, si combinem les dades del PISA amb d'altres indicadors, el paper que té en els resultats el funcionament dels centres, o el dels valors i les actituds davant del saber, el pes de les estratègies d'aprenentatge o les inversions financeres i d'altres recursos en el sistema educatiu, etc. Aquest tipus d'anàlisi exigeix temps. És per això que convé aclarir que amb les primeres dades que ens ofereix l'informe executiu de l'OCDE només podem fer apreciacions de caràcter general sense possibilitat encara d'entrar en anàlisis més precises. Aquestes són algunes valoracions fruit d'una primera mirada:
Primer. Cal dir que l'alumnat espanyol se situa a la part baixa de la zona intermèdia dels països de l'OCDE (32), i no a la 'cua' com diuen alguns indocumentats. Són resultats que no permeten parlar de fracàs rotund però tampoc d'èxit.
Segon. El nombre d'alumnes que no arriba als resultats mínims coincideix amb els que ofereixen d'altres avaluacions i indicadors: gairebé un terç no assoleix el nivell esperat. Són alumnes que, com s'ha demostrat per a Catalunya, arrosseguen un dèficit des de l'ensenyament primari i que l'ESO no pot recuperar.
Tercer. El grup d'alumnes amb un nivell elevat és molt més baix que el dels països del nostre entorn. L'acumulació dels resultats en nivells mitjans no suposa que el nostre sistema sigui més equitatiu sinó més mediocre.
Quart. En el conjunt de països que han realitzat la prova (65), Espanya forma part del grup amb sistemes educatius amb resultats alts, tots plegats amb puntuacions properes a la mitjana de l'OCDE i amb sistemes que superen sempre els quatre mil cinc-cents dòlars (PPA) per alumne i any.
Cinquè. Els resultats espanyols, com els de la majoria de països, estan estabilitzats i se situen sempre en una franja similar des del primer estudi de l'any 2000. No s'hi aprecien indicis de millora però tampoc d'empitjorament. De tota manera, pot ser considerat un sistema eficaç en la mesura que ha mantingut uns resultats estables en un període que ha incorporat a les aules un deu per cent de població immigrant, que, com es pot observar en anys anteriors, obtenen resultats baixíssims.
Sisè. Les noies són molt millors que els nois en comprensió lectora. En canvi, els nois les superen en matemàtiques i, amb menys avantatge, en ciències.
Finalment, convé remarcar que, tot i que l'Informe PISA és una de les millors avaluacions internacionals de rendiments escolars, no és ni molt menys l'Oracle de Delfos ni un peu de rei de l'educació. No pot ser considerat tampoc com un diagnòstic complet dels sistemes educatius. Hi ha molts més elements per analitzar i més indicadors per considerar per tal de saber com va la nostra educació.
Joaquim Prats és catedràtic de la Universitat de Barcelona, i ha publicat aquest article a la revista Aula, núm. 197 de gener 2011.

dimecres, 26 de gener del 2011

El Bisbe Sivilla al CATSKILLS de pastisseria (1)


El passat dimecres dia 19 de gener d'enguany, la nostra alumna Jennifer Serrano del 2n curs de Pastisseria acompanyada de la professora Alícia Cano va participar al Catskills. Aquesta és la primera de les tres fases que consta aquest gran concurs de la Formació Professional i es va realitzar a l'Escola d'Hoteleria i Turisme de Barcelona.
La nostra participant va elaborar i presentant un pastís blanc de merenga. La prova va durar unes tres hores amb la presentació de dos pastissos, sis racions per a la degustació del jurat i tres varietats de petits fours.


Els objetius d'aquest concurs són:
1) Promoure l'alta qualitat dels estudis de formació professional que es duen a terme als diferents centres educatius del nostre territori.
2) Impulsar, promoure i prestigiar la formació professional, i alhora ressaltar la necessitat entre el jovent de tenir un bon nivell formatiu i tècnic, a fi de preparar-se per a un món laboral cada cop més competitiu i global.
3) Facilitar un alt nivell de competència professional, que ajudi a assolir l'èxit econòmic personal, i la satisfacció de la realització personal.
4) Crear convenis de col·laboració i xarxes, extremadament necessàries, entre el món em- presarial de la regió i els centres educatius.