diumenge, 9 de febrer del 2014

'El que es calla de la millora educativa'

El professor del Departament de Direcció General i Estratègia d'Esade, Sr. Carlos Losada, en un article d'opinió [1] ha dit:

[...] La constatació que la modificació dels resultats en un sistema educatiu és un procés extraordinàriament llarg. És absurd fixar-se en els resultats anuals per adoptar mesures per evitar que es repeteixi el mateix l'any següent. Les modificacions i les mesures s'han de portar a terme sabent que només tindran resultat efectiu i profund si es tracta de períodes molt llargs. No convé reaccionar a cops d'enquestes, ja que aquestes ens estan revelant el que vam fer malament fa cinc o deu anys.
[...] El que requereix el sistema educatiu són petites, però constants, mesures de millora. Mesures progressives, incrementadores, que amb els anys i a poc a poc -com el que va ajustant un sistema complex- permetin resultats substancialment superiors.
[...] Prioritzar l'educació de 0 a 6 anys és la base per aconseguir l'èxit en etapes posteriors de la formació. En el nostre sistema educatiu tenim un índex d'escolarització en aquesta franja d'edat molt baix: clarament per sota del 50%. D'això poc es parla.
[...] En les fases inicials s'hauria de contemplar l'acció no només sobre l'alumne, sinó també sobre la seva família, especialment si té carències econòmiques i educatives rellevants. El que no s'aconsegueixi millorar en aquestes etapes representarà un altíssim cost econòmic per al sistema educatiu en fases posteriors i un alt cost humà per als afectats.
Per un altre costat, és de màxima importància l'autonomia dels centres educatius, ja que estan més ben posicionats per adaptar-se a les necessitats dels seus alumnes. [...] La direcció dels centres esdevé prioritària i, per tant, la seva autonomia de gestió i la seva formació resulta una activitat crítica.
[...] No hauríem d'oblidar que l'essència de la qualitat de l'educació radica en la relació professor-alumne, i més enllà dels coneixements i aptituds són fonamentals les actituds. Per això una àrea d'especial atenció és la gestió del professorat: el seu procés de selecció i contractació; l'avaluació, carrera professional, retribució i la separació del servei.

[1] Publicat al Periòdico de Catalunya (9/02/2014)

Qüestionari de satisfacció

Qüestionari de satisfacció del professor (Marc. B) que va fer una substitució en el nostre centre en el primer trimestre.


diumenge, 29 de desembre del 2013

LEC: article 142. El director o directora

1. El director o directora del centre públic és responsable de l’organització, el funcionament i l’administració del centre, n’exerceix la direcció pedagògica i és cap de tot el personal.
2. La selecció del director o directora es porta a terme pel procediment de concurs, en què participen la comunitat escolar i l’Administració educativa.
3. El director o directora té funcions de representació, funcions de lideratge pedagògic i de lideratge de la comunitat escolar i funcions de gestió. Aquestes funcions s’exerceixen en el marc de l’ordenament jurídic vigent, del projecte educatiu del centre i del projecte de direcció aprovat.
4. Corresponen al director o directora les funcions de representació següents: 
  • a) Representar el centre.
  • b) Exercir la representació de l’Administració educativa en el centre.
  • c) Presidir el consell escolar, el claustre del professorat i els actes acadèmics del centre.
  • d) Traslladar les aspiracions i les necessitats del centre a l’Administració educativa i vehicular al centre els objectius i les prioritats de l’Administració.
5. Corresponen al director o directora les funcions de direcció i lideratge pedagògics següents:
  • a) Formular la proposta inicial de projecte educatiu i les modificacions i adaptacions corresponents.
  • b) Vetllar perquè s’aprovin un desplegament i una concreció del currículum coherents amb el projecte educatiu i garantir-ne el compliment.
  • c) Assegurar l’aplicació de la carta de compromís educatiu, del projecte lingüístic i dels plantejaments tutorials, coeducatius i d’inclusió, i també de tots els altres plantejaments educatius del projecte educatiu del centre recollits en el projecte de direcció.
  • d) Garantir que el català sigui  la llengua vehicular de l’educació, administrativa i de comunicació en les activitats del centre, d’acord amb el que disposen el títol II i el projecte lingüístic del centre.
  • e) Establir els elements organitzatius del centre determinats pel projecte educatiu.
  • f) Proposar, d’acord amb el projecte educatiu i les assignacions pressupostàries, la relació de llocs de treball del centre i les modificacions successives.
  • g) Instar que es convoqui el procediment de provisió de llocs a què fa referència l’article 124.1 i presentar les propostes a què fa referència l’article 115.
  • h) Orientar, dirigir i supervisar les activitats del centre i dirigir l’aplicació de la programació general anual.
  • i) Impulsar, d’acord amb els indicadors de progrés, l’avaluació del projecte educatiu i, eventualment, dels acords de coresponsabilitat.
  • j) Participar en l’avaluació de l’exercici de les funcions del personal docent i de l’altre personal destinat al centre, amb l’observació, si escau, de la pràctica docent a l’aula.
6. Corresponen al director o directora les funcions següents amb relació a la comunitat escolar:
  • a) Vetllar per la formulació i pel compliment de la carta de compromís educatiu del centre.
  • b) Garantir el compliment de les normes de convivència i adoptar les mesures disciplinàries corresponents.
  • c) Assegurar la participació del consell escolar.
  • d) Establir canals de relació amb les associacions de mares i pares d’alumnes i, si s’escau, amb les associacions d’alumnes.
7. Corresponen al director o directora les funcions relatives a l’organització i la gestió del centre següents:
  • a) Impulsar l’elaboració i l’aprovació de les normes d’organització i funcionament del centre i dirigir-ne l’aplicació.
  • b) Nomenar els responsables dels òrgans de gestió i coordinació establerts en el projecte educatiu.
  • c) Emetre la documentació oficial de caràcter acadèmic establerta per la normativa vigent.
  • d) Visar les certificacions.
  • e) Assegurar la custòdia de la documentació acadèmica i administrativa pel secretari o secretària del centre.
  • f) Autoritzar les despeses i ordenar els pagaments d’acord amb el pressupost aprovat.
  • g) Contractar béns i serveis dins els límits establerts per l’Administració educativa i actuar com a òrgan de contractació.
  • h) Dirigir i gestionar el personal del centre per garantir que compleix les seves funcions, la qual cosa comporta, si escau, l’observació de la pràctica docent a l’aula.
8. El director o directora té qualsevol altra funció que li assigni l’ordenament i totes les relatives al govern del centre no assignades a cap altre òrgan.
9. El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, té la consideració d’autoritat pública i gaudeix de presumpció de veracitat en els seus informes i d’ajustament a la norma en les seves actuacions, llevat que es provi el contrari. El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, és autoritat competent per a defensar l’interès superior de l’infant.
10. La regulació del complement retributiu del director o directora relatiu a les funcions de direcció ha de tenir en compte la complexitat del centre que dirigeix.

divendres, 6 de desembre del 2013

Avaluació externa de 4t ESO curs 2013-14

S'ha publicat la RESOLUCIÓ ENS/2548/2013, de 27 de novembre, per la qual s'aproven les directrius per a la realització de la prova d'avaluació de 4t d'ESO.
Resum de la resolució, punts més rellevants:
Aquestes proves consisteixen en una avaluació externa, dissenyada per mesurar l'assoliment de competències i coneixements bàsics per part de l'alumnat, al darrer curs de l'ESO.
Convocatòria: els dies 19 i 20 de febrer de 2014.
Finalitat: la prova té caràcter informatiu, formatiu i orientador per a l'alumnat, les famílies i els centres. Els resultats de la prova proporcionen als docents indicadors pedagògics que els han de servir per orientar i organitzar les activitats d'ensenyament i aprenentatge. Els resultats de la prova completen i enriqueixen les diferents fonts d'informació de què disposen els centres per identificar en cada alumne el grau d'assoliment de les competències i els coneixements bàsics.
Contingut: la prova s'estructura en quatre parts: competència comunicativa lingüística en llengua catalana, en llengua castellana i en llengua estrangera, i competència matemàtica. Les competències matemàtiques inclouen qüestions de càlcul, de representació de l'espai i de mesura, de comprensió de relacions i canvi, i d'estadística i atzar.
Lloc de realització: l'alumnat ha de fer la prova en el mateix centre educatiu on està escolaritzat, en les dates previstes a la convocatòria. Durant la realització s'ha de mantenir, sempre que sigui possible, l'agrupació de l'alumnat per classes.
Comissions d'aplicació: es constitueixen als únics efectes de les proves d'avaluació; el president de la comissió és un inspector d'educació, designat pel corresponent inspector en cap, i proposa, per a cada centre, una o més persones aplicadores externes; així mateix, informa i assessora les direccions dels centres sobre el procés d'aplicació de les proves. Els professors han de col·laborar amb les persones aplicadores en els termes que determini la direcció del centre.
A més, els professors tutors, d'acord amb els criteris del centre al respecte, han de disposar de la informació del resultat de les proves corresponents als seus alumnes per incorporar-la a la tasca tutorial i orientadora.
Correcció: per a cada comissió d'aplicació, el president designa d'entre els seus membres les persones correctores de les proves.
Resultats: els centres han d'utilitzar els resultats de les proves per identificar àrees de millora i incorporar a la programació general anual les actuacions oportunes.
Els directors dels centres informen als respectius consells escolars i claustres dels resultats globals obtinguts pel centre, en fan una valoració i presenten una proposta de mesures encaminades a millorar els processos d'ensenyament - aprenentatge.
Una vegada retornades les proves, els centres les custodiaran com a mínim durant el curs següent al de la seva aplicació.
Enllaços relacionats:

dilluns, 25 de novembre del 2013

Setmana de la Ciència 2013


La participació del nostre centre en la Setmana de la Ciència d'enguany ha comportat tot un seguit d'activitats complementàries en les que han participat molts alumnes nostres de les etapes d'ESO i d'ensenyaments postobligatoris: el planetari mòbil, els tallers científics per als alumnes de 1r ESO, la xerrada de la Marató de TV3 que tractava de les Malalties neurodegeneratives, la conferència Què, qui, com? per als alumnes de 2n ESO, el concurs de maquetes de cèl·lules que estan exposades a la planta baixa del centre, i la petita exposició de materials didàctics per a l'ensenyament de les ciències que es pot veure a la secretaria de l'institut. Enhorabona a tot el professorat que ha participat en l'organització de tots aquests esdeveniments.

Foto 1: exposició de material didàctic per a l'ensenyament de les ciències.

Foto 2: algunes maquetes de cèl·lules.

diumenge, 17 de novembre del 2013

Avaluació diagnòstica 3r. ESO 2013

blau: català
verd: castellà
taronja: matemàtiques

Competència comunicativa:
blau: català
verd: castellà

Competència matemàtica:
   -més informació: bloc de la comissió pedagògica-

dijous, 7 de novembre del 2013

Sadhuram Menéndez Torrent


La mort no és res: jo estic tant sols a l'altre costat
Jo sóc jo, vosaltres sou vosaltres.
El que he estat per vosaltres, ho seré sempre.
Anomeneu-me pel nom que sempre m'heu anomenat.
Parleu com sempre ho heu fet:
no empreu pas un to diferent, ni solemne, ni trist.
Continueu rient del que ens en rèiem junts.
Somrieu, penseu en mi.
Que el meu nom sigui pronunciat a casa nostra
com sempre s'ha fet, sense èmfasi ni angoixa.
La vida significa el que sempre ha significat,
ell és el que sempre ha estat, el fil no s'ha tallat.
Perquè estar fora del vostre pensament,
simplement perquè sóc fora de la vostra vida?
Jo us espero. Jo no sóc pas lluny,
just a l'altre costat del camí.

Charles Péguy