dimarts, 27 de març del 2012

Una carta publicada a 'el Periódico'

EDUCACIÓ PÚBLICA: Directius professionals als centres educatius
Dilluns, 26 de març del 2012
Joaquim Costa Llobet - Director de l'Institut Rocagrossa - (Lloret de Mar)
El debat públic sobre l'àmbit educatiu als mitjans de comunicació deriva cap a si els directors dels centres públics han d'escollir el professorat o no i si això els pot convertir en uns cacics o no. Manllevo una frase d'una cançó de Lluís Llach: "No és això, companys, no és això". Seria lògic pensar que si hi ha persones que de manera seriosa es plantegen la direcció professional és perquè tenen ganes de fer-ho bé i alberguen una autèntica voluntat de servei. I observo amb preocupació que això, en comptes de ser una primera impressió generalitzada, queda molt en segon terme davant una por que es dispara automàticament: "¿Què deuen voler aquests? Manar arbitràriament, col·locar parents i amics i abusar tant com puguin". Aquesta sospita aplicada sistemàticament a tota aquella persona que vol assumir responsabilitat és un problema cultural molt hispànic, profundament arrelat, que sempre ens ha allunyat de la modernitat europea. No és només un problema del model de direcció dels centres educatius. Els països que han aconseguit estructures de govern mínimament eficaces saben que es poden donar competències i responsabilitat sempre que hi hagi control i rendició de comptes. I funciona. Al nostre país el problema és que el control ha estat molt ineficient i la rendició de comptes una idea gairebé extraterrestre. Ara que està tan de moda parlar de la constitució del 1812, no hem d'oblidar que la implantació de la modernitat va fracassar a Espanya, i així ens ha anat.

dissabte, 24 de març del 2012

Avaluació de competències a 3r d'ESO (Octubre 2011)

Comparació de les dades globals del percentatge d'alumnes de tercer d'ESO que assoleixen les competències de matemàtiques, català i castellà als instituts públics de l'Alt Maresme (proves d'avaluació fetes el mes d'actubre de 2011):

-les barres de la dreta corresponen al nostre centre- 


dijous, 22 de març del 2012

Junts a l'aula? Informe de la Fundació Jaume Bofill (1a part)

Des de la dècada dels vuitanta fins a inicis del 2000 la història de l’escola a Catalunya ha estat una història d’èxit, amb el model comprensiu com a marc de referència. El model d’escola comprensiva ha estat el marc de referència de l’educació obligatòria que ha fet extensiu el dret a l’educació a capes àmplies de població. En aquests vint anys s’ha creat, pràcticament de nou, un sistema escolar que opta per la cohesió social i per la integració de la diversitat lingüística en una societat bilingüe i en un país amb una llengua pròpia. Gràcies a aquest model hem incorporat a les aules una onada migratòria molt significativa i hem ampliat fins als setze anys l’escolaritat obligatòria. 
Gràcies a aquest model hem aconseguit passar d’una escola ineficient i injusta per a una minoria, que derivava la majoria d’alumnes a itineraris de baixa qualitat, a una escola que malgrat tenir un alt percentatge de fracàs escolar vol donar les mateixes oportunitats a tot l’alumnat. Els alts índexs de fracàs escolar i el baix índex d’excel·lència no es resolen amb un model de separació primerenca de l’alumnat, sinó millorant el model comprensiu. Segons el darrer informe de l’OCDE sobre qualitat i equitat en els sistemes educatius, l’escolaritat comprensiva és el sistema més eficaç per garantir bons rendiments i combatre el fracàs escolar. A major nivell real de comprensivitat, major nivell d’excel·lència global. Per tant, l’estratègia més eficaç per incrementar l’excel·lència ha de buscar la millora dels qui menys rendeixen. Els sistemes comprensius redueixen les desigualtats i milloren els resultats de l’alumnat de composició social baixa, a diferència dels segregadors (dades PISA 2009, de OCDE).
En els últims deu anys l’escola i la societat catalana han patit una transformació (increment de la població immigrada, canvis tecnològics i del mercat laboral, competències de la societat del coneixement, una nova cultura adolescent, canvis en els models familiars) que ha col·lapsat severament la qualitat i eficàcia de l’escola. Per adaptar-s’hi, en comptes de fer avançar el model s’han donat respostes que desvirtuen la comprensivitat del sistema. 
Els canvis socials, econòmics i culturals posen en crisi la viabilitat del model comprensiu. Són algunes de les manifestacions de la crisi: les desigualats educatives, la segregació escolar, el desequilibri entre equitat i excel·lència, la crisi d’autoritat a l’escola i la convivència als centres, i la desvalorització de la institució escolar.
La comprensivitat del sistema educatiu català s’ha anat minant des de dins degut a un autèntic moviment inflacionari de recursos a demanda, per satisfer les exigències i necessitats del professorat en cada moment. Tot això, amb el beneplàcit de l’Administració al llarg dels anys.
Les dades confirmen que a Catalunya creix la diferència entre els principis i la pràctica de la integració i de la inclusió en l’ensenyament obligatori. Així ho constaten els índexs de repetició (9,5% a primària i 21,1% a secundària, ineficients segons totes les recerques i molt per sobre dels estàndards europeus), abandonament (23,6%, molt per sobre dels països de referència), alumnat que no cursa 4t d’ESO a l’edat de 15 anys (30,6%), baix nombre d’alumnat amb nivells d’alt rendiment (4%, alarmantment baix).
A Catalunya hi ha un 60% de centres escolars públics i un 40% de concertats; el 80% de l’alumnat nouvingut és a l’escola pública i el 20% a la concertada. És una famosa doble parella: 60-40/80-20 que marca un fort desequilibri en l’adscripció dels alumnes amb necessitats educatives especials, amb efecte sobre el model d’escola i la seva evolució al nostre país.
El model comprensiu més eficaç és el de la integració individualitzada –característic dels països nòrdics–, basat en estratègies d’ordre pedagògic. És el més eficaç per a l’alumnat amb més dificultats i també per al de més alt rendiment. Una educació inclusiva apunta a un nou model d’aula que trenca amb la idea uniformitzadora del grup classe homogeni i amb els recursos estàndards que encara prevalen.
Resum de les conclusions principals de l'estudi: Junts a l'aula? Present i futur del model d'educació comprensiva a Catalunya de la Fundació Jaume Bofill (autors: Ricard Aymerich, Josep M. Lluró i Enric Roca, 2012)

dimarts, 20 de març del 2012

Avaluació diagnòstica de 3r d'ESO (curs 2011-2012)

Amb una mica de retard fem públics els resultats de l'avaluació que vam fer als grups de 3R d'ESO cap allà el mes d'octubre passat! Disculpeu el retard. Hi ha una dada esbiaixada que correspon a la prova d'expressió escrita de castellà que un dels grups no va fer. Podeu consultar més dades en el bloc de la RCP!

diumenge, 12 de febrer del 2012

Avaluació global diagnòstica (AGD)

L'AGD serveix per avaluar el centre educatiu en el seu conjunt tot i que no implica l'avaluació detallada de tots els aspectes del centre. Aporta una visió holística, com una fotografia panoràmica, tot destacant punts forts i punts febles per concretar un pla de millora contínua. Amb un plantejament comprensiu i participatiu, a partir de l'experiència  dels professionals implicats, es realitza un diagnòstic que ajuda a explicar la relació entre el funcionament del centre i els seus resultats.
La direcció del centre i la inspecció d'educació gestionen conjuntament l'avaluació. Una mostra representativa d'alumnes, famílies i professorat aporten informació, la interpreten i fan suggeriments per a la millora. La consideració de diferents mirades permet tenir una visió compartida i més rica de la realitat educativa. 
La informació s'obté utilitzant diferents estratègies: enquestes, anàlisi de documentació, entrevistes i grup de discussió. La triangulació i selecció de la informació procedent de les diferents fonts aporta una visió global i compartida de la realitat del centre.

Enguany, en el nostre centre l'AGD -febrer i març de 2012- servirà per determinar el nivell d'assoliment dels objectius del pla estratègic (PAC07) després del seu quart i darrer any d'aplicació.

Els continguts de l'AGD, tots ells considerats en conjunt, contribueixen a a portar una visió global i sistèmica dels resultats i del funcionament del centre. Es prenen en consideració informacions de context, resultats, processos d'aula, processos de centre i recursos.
La informació de context permet identificar els actors i el seu entorn, valorar les necessitats i problemes, i jutjar si els recursos són adequats a les necessitats. Permet també interpretar els resultats, atès que un determinat resultat no té el mateix valor en contextos diferents.
Els resultats, entesos en sentit ampli (aprenentatges dels alumnes i satisfacció de la comunitat educativa) i interpretats en el context, permeten conèixer el valor afegit que aporta el centre i relacionar aquest valor afegit amb els processos i recursos. 
La informació sobre els processos d'aula (les metodologies) permet identificar possibles defectes i mancances tant en la programació com en la seva aplicació. Proporciona informació sobre l'adequació de les decisions i les accions realitzades i pot desvatllar les causes que expliquen els resultats.
Els processos de centre tals com convivència, coordinació i participació faciliten la qualitat dels processos d'aula. En concret, els processos de centre han de fer possible entre d'altres: el compromís amb un projecte compartit de centre, una gestió eficient dels recursos, una gestió tècnica i participativa del coneixment, un entorn educatiu (clima de centre) favorable a l'aprenentatge, i una sinèrgia que implica l'acció combinada de diferents sectors i òrgans del centre per complir les finalitats preteses.
Finalment, els recursos disponibles en el centre faciliten la correcta aplicació dels processos de centre i d'aula. El coneixment sobre l'adequació dels recursos resulta imprescindible per formular judicis ajustats sobre els processos i els resultats.

AGD Maig de 2006: Propostes de millora
A partir de les valoracions i de les consideracions presentades [...] l'equip d'avaluadors fa les següents propostes de millora al Consell escolar perquè, després d'analitzar-les, les difongui a la resta de la comunitat educativa i en promogui els plans de millora pertinents:
1) Caldria planificar activitats que fomentessin en els alumnes: l'autonomia, el treball en equip i la valoració real dels seus aprenentatges.
2) El professorat hauria de reflexionar sobre els aspectes destacats en l'apartat metodologies d'aula, valorant els punts de vista dels alumnes i no atribuint exclusivament les discrepàncies a les diferents expectatives d'ambdós col·lectius.
3) Pensem que és necessari fer una reflexió a fons sobre la formació més idònia dels professors que es concreti en un pla de formació de centre que permeti suplir mancances manifestes en l'ús de les TIC, competència social, etc, alhora que fomenti la cohesió del professorat i el treball en equip.
4) Revisar els processos existents i buscar fórmules per fomentar la participació de tota la comunitat educativa i evitar que quedi circumscrita als seus òrgans de gestió.

dijous, 26 de gener del 2012

diumenge, 11 de desembre del 2011

PISA 2009: avaluació de les desigualtats educatives a Catalunya

La Fundació Jaume Bofill va presentar a finals del mes d'octubre de 2011 l'informe PISA 2009: avaluació de les desigualtats educatives a Catalunya, una anàlisi de l'educació a partir de les dades recollides en el PISA 2009. 

La presentació dels resultats del PISA cada tres anys ha esdevingut una cita obligada en el món de l'educació. En aquest informe la Fundació Jaume Bofill analitza alguns temes claus per a l'escola catalana: l'excel·lència i el fracàs escolar, l'alumnat desafavorit i la resiliència educativa, els hàbits lectors i les estratègies d'apre-nentatge, i l'alumnat d'origen immigrat i el rendiment en lectura, entre altres; a continuació teniu algunes de les dades publicades: