dilluns, 24 de febrer del 2014

'LOMCE i neoliberalisme'

Article publicat pel Sr. Benet Castillejos (Professor de secundària de la Generalitat de Catalunya i professor associat a la Universitat de Barcelona) publicat a Fórums de l’Editorial Graó.
 
El Parlament de l’Estat espanyol va aprovar el passat novembre de 2013 la LOMCE, sense que estigués inclosa en el programa electoral del PP ni entre els objectius presentats pel President del Govern en el seu discurs d'investidura. L’Executiu argumenta que servirà per millorar la qualitat de l’ensenyament. Però el que farà és danyar la qualitat de l'ensenyament públic, amb l'atac als seus professional i el retrocés de la gestió democràtica real en els centres educatius com a mecanismes de desprestigi.

Des del punt de vista del currículum, destaca la transformació d'assignatures obligatòries en configuració específica optativa: la transformació de l'educació artística en matèria optativa, juntament amb la segona llengua estrangera, no garanteix l'oferta en tots els centres docents. Les administracions de cada centre faran que la música o la segona llengua desapareguin en funció de la conjuntura de recursos humans existents i de les preferències. Per tant, estem en mans del mercat del nou neoliberalisme, i no es planifica sobre les competències que l’alumnat ha de tenir, sinó sobre la demanda del mercat. Aquest plantejament crea assignatures de dues divisions: en primera, les llengües, les socials, les naturals i les matemàtiques; en segona, la tecnologia, l’educació visual i plàstica, i la música. Segons sembla, no és necessari desenvolupar la part més imaginativa i creativa de l’alumnat; ans al contrari, ha de formar-se sobretot (o només) per al mercat de treball i la producció. No us recorda, això, una revolució industrial del segle XIX en el segle XXI?

També cal remarcar la cursa d’obstacles que l’alumnat haurà de fer durant tota la seva vida escolar: prova censal externa quan finalitzi el tercer curs d’educació primària, prova final de competències al final de l’educació primària, prova externa al final de l’educació secundària, prova final de batxillerat. Aquestes proves/revàlides externes faran inútils els esforços d'alumnat i professorat en l'avaluació contínua i la superació dels cursos corresponents tant a l’ESO com al batxillerat, perquè no tenen en consideració les competències reals, ignoren l’esforç continuat i l’evolució, i repercuteixen en les condicions de treball i l’organització dels centres i del professorat.

Ens podem trobar una xarxa d’acadèmies privades arreu del territori per aprendre a saltar els obstacles i continuar la cursa, on no sigui important l’adquisició de competències o l’aprenentatge de continguts, sinó saber superar de forma àgil la prova que toqui per poder continuar corrent. Una conseqüència més de la privatització de l’educació.

Els alumnes que no arribin a saltar l’obstacle quedaran fora del sistema educatiu, sense possibilitats de poder reprendre la cursa; en tot cas, i si existeixen a prop de la seva població altres pistes per córrer (de segona categoria), podran aixecar-se i tornar a començar la cursa.

Ens han explicat que és una llei per disminuir el fracàs escolar i per revaloritzar l’esforç. I sí, tindrem esforç, però només per saltar els obstacles, no pas per aprendre de debò.

diumenge, 9 de febrer del 2014

'El que es calla de la millora educativa'

El professor del Departament de Direcció General i Estratègia d'Esade, Sr. Carlos Losada, en un article d'opinió [1] ha dit:

[...] La constatació que la modificació dels resultats en un sistema educatiu és un procés extraordinàriament llarg. És absurd fixar-se en els resultats anuals per adoptar mesures per evitar que es repeteixi el mateix l'any següent. Les modificacions i les mesures s'han de portar a terme sabent que només tindran resultat efectiu i profund si es tracta de períodes molt llargs. No convé reaccionar a cops d'enquestes, ja que aquestes ens estan revelant el que vam fer malament fa cinc o deu anys.
[...] El que requereix el sistema educatiu són petites, però constants, mesures de millora. Mesures progressives, incrementadores, que amb els anys i a poc a poc -com el que va ajustant un sistema complex- permetin resultats substancialment superiors.
[...] Prioritzar l'educació de 0 a 6 anys és la base per aconseguir l'èxit en etapes posteriors de la formació. En el nostre sistema educatiu tenim un índex d'escolarització en aquesta franja d'edat molt baix: clarament per sota del 50%. D'això poc es parla.
[...] En les fases inicials s'hauria de contemplar l'acció no només sobre l'alumne, sinó també sobre la seva família, especialment si té carències econòmiques i educatives rellevants. El que no s'aconsegueixi millorar en aquestes etapes representarà un altíssim cost econòmic per al sistema educatiu en fases posteriors i un alt cost humà per als afectats.
Per un altre costat, és de màxima importància l'autonomia dels centres educatius, ja que estan més ben posicionats per adaptar-se a les necessitats dels seus alumnes. [...] La direcció dels centres esdevé prioritària i, per tant, la seva autonomia de gestió i la seva formació resulta una activitat crítica.
[...] No hauríem d'oblidar que l'essència de la qualitat de l'educació radica en la relació professor-alumne, i més enllà dels coneixements i aptituds són fonamentals les actituds. Per això una àrea d'especial atenció és la gestió del professorat: el seu procés de selecció i contractació; l'avaluació, carrera professional, retribució i la separació del servei.

[1] Publicat al Periòdico de Catalunya (9/02/2014)

Qüestionari de satisfacció

Qüestionari de satisfacció del professor (Marc. B) que va fer una substitució en el nostre centre en el primer trimestre.


diumenge, 29 de desembre del 2013

LEC: article 142. El director o directora

1. El director o directora del centre públic és responsable de l’organització, el funcionament i l’administració del centre, n’exerceix la direcció pedagògica i és cap de tot el personal.
2. La selecció del director o directora es porta a terme pel procediment de concurs, en què participen la comunitat escolar i l’Administració educativa.
3. El director o directora té funcions de representació, funcions de lideratge pedagògic i de lideratge de la comunitat escolar i funcions de gestió. Aquestes funcions s’exerceixen en el marc de l’ordenament jurídic vigent, del projecte educatiu del centre i del projecte de direcció aprovat.
4. Corresponen al director o directora les funcions de representació següents: 
  • a) Representar el centre.
  • b) Exercir la representació de l’Administració educativa en el centre.
  • c) Presidir el consell escolar, el claustre del professorat i els actes acadèmics del centre.
  • d) Traslladar les aspiracions i les necessitats del centre a l’Administració educativa i vehicular al centre els objectius i les prioritats de l’Administració.
5. Corresponen al director o directora les funcions de direcció i lideratge pedagògics següents:
  • a) Formular la proposta inicial de projecte educatiu i les modificacions i adaptacions corresponents.
  • b) Vetllar perquè s’aprovin un desplegament i una concreció del currículum coherents amb el projecte educatiu i garantir-ne el compliment.
  • c) Assegurar l’aplicació de la carta de compromís educatiu, del projecte lingüístic i dels plantejaments tutorials, coeducatius i d’inclusió, i també de tots els altres plantejaments educatius del projecte educatiu del centre recollits en el projecte de direcció.
  • d) Garantir que el català sigui  la llengua vehicular de l’educació, administrativa i de comunicació en les activitats del centre, d’acord amb el que disposen el títol II i el projecte lingüístic del centre.
  • e) Establir els elements organitzatius del centre determinats pel projecte educatiu.
  • f) Proposar, d’acord amb el projecte educatiu i les assignacions pressupostàries, la relació de llocs de treball del centre i les modificacions successives.
  • g) Instar que es convoqui el procediment de provisió de llocs a què fa referència l’article 124.1 i presentar les propostes a què fa referència l’article 115.
  • h) Orientar, dirigir i supervisar les activitats del centre i dirigir l’aplicació de la programació general anual.
  • i) Impulsar, d’acord amb els indicadors de progrés, l’avaluació del projecte educatiu i, eventualment, dels acords de coresponsabilitat.
  • j) Participar en l’avaluació de l’exercici de les funcions del personal docent i de l’altre personal destinat al centre, amb l’observació, si escau, de la pràctica docent a l’aula.
6. Corresponen al director o directora les funcions següents amb relació a la comunitat escolar:
  • a) Vetllar per la formulació i pel compliment de la carta de compromís educatiu del centre.
  • b) Garantir el compliment de les normes de convivència i adoptar les mesures disciplinàries corresponents.
  • c) Assegurar la participació del consell escolar.
  • d) Establir canals de relació amb les associacions de mares i pares d’alumnes i, si s’escau, amb les associacions d’alumnes.
7. Corresponen al director o directora les funcions relatives a l’organització i la gestió del centre següents:
  • a) Impulsar l’elaboració i l’aprovació de les normes d’organització i funcionament del centre i dirigir-ne l’aplicació.
  • b) Nomenar els responsables dels òrgans de gestió i coordinació establerts en el projecte educatiu.
  • c) Emetre la documentació oficial de caràcter acadèmic establerta per la normativa vigent.
  • d) Visar les certificacions.
  • e) Assegurar la custòdia de la documentació acadèmica i administrativa pel secretari o secretària del centre.
  • f) Autoritzar les despeses i ordenar els pagaments d’acord amb el pressupost aprovat.
  • g) Contractar béns i serveis dins els límits establerts per l’Administració educativa i actuar com a òrgan de contractació.
  • h) Dirigir i gestionar el personal del centre per garantir que compleix les seves funcions, la qual cosa comporta, si escau, l’observació de la pràctica docent a l’aula.
8. El director o directora té qualsevol altra funció que li assigni l’ordenament i totes les relatives al govern del centre no assignades a cap altre òrgan.
9. El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, té la consideració d’autoritat pública i gaudeix de presumpció de veracitat en els seus informes i d’ajustament a la norma en les seves actuacions, llevat que es provi el contrari. El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, és autoritat competent per a defensar l’interès superior de l’infant.
10. La regulació del complement retributiu del director o directora relatiu a les funcions de direcció ha de tenir en compte la complexitat del centre que dirigeix.

divendres, 6 de desembre del 2013

Avaluació externa de 4t ESO curs 2013-14

S'ha publicat la RESOLUCIÓ ENS/2548/2013, de 27 de novembre, per la qual s'aproven les directrius per a la realització de la prova d'avaluació de 4t d'ESO.
Resum de la resolució, punts més rellevants:
Aquestes proves consisteixen en una avaluació externa, dissenyada per mesurar l'assoliment de competències i coneixements bàsics per part de l'alumnat, al darrer curs de l'ESO.
Convocatòria: els dies 19 i 20 de febrer de 2014.
Finalitat: la prova té caràcter informatiu, formatiu i orientador per a l'alumnat, les famílies i els centres. Els resultats de la prova proporcionen als docents indicadors pedagògics que els han de servir per orientar i organitzar les activitats d'ensenyament i aprenentatge. Els resultats de la prova completen i enriqueixen les diferents fonts d'informació de què disposen els centres per identificar en cada alumne el grau d'assoliment de les competències i els coneixements bàsics.
Contingut: la prova s'estructura en quatre parts: competència comunicativa lingüística en llengua catalana, en llengua castellana i en llengua estrangera, i competència matemàtica. Les competències matemàtiques inclouen qüestions de càlcul, de representació de l'espai i de mesura, de comprensió de relacions i canvi, i d'estadística i atzar.
Lloc de realització: l'alumnat ha de fer la prova en el mateix centre educatiu on està escolaritzat, en les dates previstes a la convocatòria. Durant la realització s'ha de mantenir, sempre que sigui possible, l'agrupació de l'alumnat per classes.
Comissions d'aplicació: es constitueixen als únics efectes de les proves d'avaluació; el president de la comissió és un inspector d'educació, designat pel corresponent inspector en cap, i proposa, per a cada centre, una o més persones aplicadores externes; així mateix, informa i assessora les direccions dels centres sobre el procés d'aplicació de les proves. Els professors han de col·laborar amb les persones aplicadores en els termes que determini la direcció del centre.
A més, els professors tutors, d'acord amb els criteris del centre al respecte, han de disposar de la informació del resultat de les proves corresponents als seus alumnes per incorporar-la a la tasca tutorial i orientadora.
Correcció: per a cada comissió d'aplicació, el president designa d'entre els seus membres les persones correctores de les proves.
Resultats: els centres han d'utilitzar els resultats de les proves per identificar àrees de millora i incorporar a la programació general anual les actuacions oportunes.
Els directors dels centres informen als respectius consells escolars i claustres dels resultats globals obtinguts pel centre, en fan una valoració i presenten una proposta de mesures encaminades a millorar els processos d'ensenyament - aprenentatge.
Una vegada retornades les proves, els centres les custodiaran com a mínim durant el curs següent al de la seva aplicació.
Enllaços relacionats:

dilluns, 25 de novembre del 2013

Setmana de la Ciència 2013


La participació del nostre centre en la Setmana de la Ciència d'enguany ha comportat tot un seguit d'activitats complementàries en les que han participat molts alumnes nostres de les etapes d'ESO i d'ensenyaments postobligatoris: el planetari mòbil, els tallers científics per als alumnes de 1r ESO, la xerrada de la Marató de TV3 que tractava de les Malalties neurodegeneratives, la conferència Què, qui, com? per als alumnes de 2n ESO, el concurs de maquetes de cèl·lules que estan exposades a la planta baixa del centre, i la petita exposició de materials didàctics per a l'ensenyament de les ciències que es pot veure a la secretaria de l'institut. Enhorabona a tot el professorat que ha participat en l'organització de tots aquests esdeveniments.

Foto 1: exposició de material didàctic per a l'ensenyament de les ciències.

Foto 2: algunes maquetes de cèl·lules.

diumenge, 17 de novembre del 2013

Avaluació diagnòstica 3r. ESO 2013

blau: català
verd: castellà
taronja: matemàtiques

Competència comunicativa:
blau: català
verd: castellà

Competència matemàtica:
   -més informació: bloc de la comissió pedagògica-