divendres, 6 de desembre del 2013

Avaluació externa de 4t ESO curs 2013-14

S'ha publicat la RESOLUCIÓ ENS/2548/2013, de 27 de novembre, per la qual s'aproven les directrius per a la realització de la prova d'avaluació de 4t d'ESO.
Resum de la resolució, punts més rellevants:
Aquestes proves consisteixen en una avaluació externa, dissenyada per mesurar l'assoliment de competències i coneixements bàsics per part de l'alumnat, al darrer curs de l'ESO.
Convocatòria: els dies 19 i 20 de febrer de 2014.
Finalitat: la prova té caràcter informatiu, formatiu i orientador per a l'alumnat, les famílies i els centres. Els resultats de la prova proporcionen als docents indicadors pedagògics que els han de servir per orientar i organitzar les activitats d'ensenyament i aprenentatge. Els resultats de la prova completen i enriqueixen les diferents fonts d'informació de què disposen els centres per identificar en cada alumne el grau d'assoliment de les competències i els coneixements bàsics.
Contingut: la prova s'estructura en quatre parts: competència comunicativa lingüística en llengua catalana, en llengua castellana i en llengua estrangera, i competència matemàtica. Les competències matemàtiques inclouen qüestions de càlcul, de representació de l'espai i de mesura, de comprensió de relacions i canvi, i d'estadística i atzar.
Lloc de realització: l'alumnat ha de fer la prova en el mateix centre educatiu on està escolaritzat, en les dates previstes a la convocatòria. Durant la realització s'ha de mantenir, sempre que sigui possible, l'agrupació de l'alumnat per classes.
Comissions d'aplicació: es constitueixen als únics efectes de les proves d'avaluació; el president de la comissió és un inspector d'educació, designat pel corresponent inspector en cap, i proposa, per a cada centre, una o més persones aplicadores externes; així mateix, informa i assessora les direccions dels centres sobre el procés d'aplicació de les proves. Els professors han de col·laborar amb les persones aplicadores en els termes que determini la direcció del centre.
A més, els professors tutors, d'acord amb els criteris del centre al respecte, han de disposar de la informació del resultat de les proves corresponents als seus alumnes per incorporar-la a la tasca tutorial i orientadora.
Correcció: per a cada comissió d'aplicació, el president designa d'entre els seus membres les persones correctores de les proves.
Resultats: els centres han d'utilitzar els resultats de les proves per identificar àrees de millora i incorporar a la programació general anual les actuacions oportunes.
Els directors dels centres informen als respectius consells escolars i claustres dels resultats globals obtinguts pel centre, en fan una valoració i presenten una proposta de mesures encaminades a millorar els processos d'ensenyament - aprenentatge.
Una vegada retornades les proves, els centres les custodiaran com a mínim durant el curs següent al de la seva aplicació.
Enllaços relacionats:

dilluns, 25 de novembre del 2013

Setmana de la Ciència 2013


La participació del nostre centre en la Setmana de la Ciència d'enguany ha comportat tot un seguit d'activitats complementàries en les que han participat molts alumnes nostres de les etapes d'ESO i d'ensenyaments postobligatoris: el planetari mòbil, els tallers científics per als alumnes de 1r ESO, la xerrada de la Marató de TV3 que tractava de les Malalties neurodegeneratives, la conferència Què, qui, com? per als alumnes de 2n ESO, el concurs de maquetes de cèl·lules que estan exposades a la planta baixa del centre, i la petita exposició de materials didàctics per a l'ensenyament de les ciències que es pot veure a la secretaria de l'institut. Enhorabona a tot el professorat que ha participat en l'organització de tots aquests esdeveniments.

Foto 1: exposició de material didàctic per a l'ensenyament de les ciències.

Foto 2: algunes maquetes de cèl·lules.

diumenge, 17 de novembre del 2013

Avaluació diagnòstica 3r. ESO 2013

blau: català
verd: castellà
taronja: matemàtiques

Competència comunicativa:
blau: català
verd: castellà

Competència matemàtica:
   -més informació: bloc de la comissió pedagògica-

dijous, 7 de novembre del 2013

Sadhuram Menéndez Torrent


La mort no és res: jo estic tant sols a l'altre costat
Jo sóc jo, vosaltres sou vosaltres.
El que he estat per vosaltres, ho seré sempre.
Anomeneu-me pel nom que sempre m'heu anomenat.
Parleu com sempre ho heu fet:
no empreu pas un to diferent, ni solemne, ni trist.
Continueu rient del que ens en rèiem junts.
Somrieu, penseu en mi.
Que el meu nom sigui pronunciat a casa nostra
com sempre s'ha fet, sense èmfasi ni angoixa.
La vida significa el que sempre ha significat,
ell és el que sempre ha estat, el fil no s'ha tallat.
Perquè estar fora del vostre pensament,
simplement perquè sóc fora de la vostra vida?
Jo us espero. Jo no sóc pas lluny,
just a l'altre costat del camí.

Charles Péguy

dilluns, 28 d’octubre del 2013

Bones pràctiques en el centre!

Aquests darrers cursos, amb més de 740 alumnes matriculats al Bisbe Sivilla, estem compartint entre tots molts espais del centre. A vegades, la utilització d'una mateixa aula per alumnes d'ESO i de FP genera dificultats, sobretot quan es tracta de les aules dels cursos d'alumnes més petits que, com a conseqüència dels hàbits heretats de l'ensenyament primari, consideren l'aula com un espai propi, deixen les coses personals a les taules i no fan massa ús de les taquilles; quan l'aula assignada a grups de 1r o 2n d'ESO és utilizada per algun altre grup d'ESO o de FP, per exemple, durant les classes d'educació física, de visual i plàstica, o durant les optatives si deixen les aules lliures, llavors, més tard, els alumnes 'petits' es poden trobar les coses de l'aula desordenades...
Però, no sempre les coses són així; el dilluns dia 28 d'octubre de 2013 a l'hora de plegar els alumnes de 1r B d'ESO s'han trobat aquest agradable escrit a la pissarra i que diu molt del grup d'alumnes d'FP de grau mitjà que han fet ús de l'aula. Esperem que aquesta bona actitud serveixi d'exemple, es conservi i s'escampi:


diumenge, 20 d’octubre del 2013

Fundació Miquel Valls

Aquest diumenge s'ha celebrat el primer dinar d'amics i col·laboradors de la Fundació Miquel Valls, l’única entitat sense ànim de lucre a tot Catalunya que treballa per millorar la qualitat de vida de les persones afectades d’ELA, l'esclerosi lateral amiotròfica, una malaltia degenerativa extremadament greu i poc coneguda. La Fundació Miquel Valls ofereix suport a les famílies dels malalts i lluita contra la malaltia promovent la investigació de la mateixa conjuntament amb un grup d'especielistes de l'Hospital de Bellvitge.
Tretze professors de FP i més d'una cinquantena d'alumnes dels diferents cicles formatius del nostre centre han col·laborat en la preparació i en l'organització del dinar i dels actes següents de presentació de l'equip humà de la Fundació, dels seus objectius i l'entrega de guardons a les persones i entitats que en els darrers mesos han destacat per la seva col·laboració amb la Fundació.
Al final de l'acte, l'equip d'alumnes i professors ha rebut l'agraïment de tots els assitents, dels membres de la Fundació i dels representants de l'Ajuntament de Calella que han estat presents en aquest esdeveniment. La direcció del centre en nom de tota la comunitat educativa felicita també a tot aquest equip humà que d'una manera desinteressada ha treballat tot el cap de setmana al servei de la Fundació Miquel Valls.
-la FMV a Facebook-
 
Foto 1: la cuina organitzada pel nostre institut a la Fàbrica Llobet-Guri.
Foto 2: vista general de la sala i de les taules del dinar.

Foto 3: una part de l'equip humà de la Fundació Miquel Valls saludant en senyal d'agraïment als assistents.

Foto 4: una part de l'equip humà d'hosteleria i turisme de l'Institut Bisbe Sivilla que ha treballat en l'acte de la Fundació Miquel Valls.

dissabte, 5 d’octubre del 2013

divendres, 4 d’octubre del 2013

Cap a les competències...

Algunes idees per anar orientant el treball a l'aula cap a les competències

Treballar per competències no vol dir canviar radicament la nostra manera de treballar a les classes i amb els alumnes; treballar per competències vol dir incorporar-les al nostre model didàctic. És necessari doncs, tenir molt clar el model didàctic que estem fent servir a l'aula. Si aquest és el model centrat en la transmissió d'informació on predomina l'aprenentatge per repetició i memorització de coneixements és clar que el nostre alumnat es trobarà amb dificultats davant de les proves que avaluïn aprenentatges competencials.

Un primer suggeriment per anar cap a les competències podria ser apropar els aprenentatges escolars cap a allò que s'esdevé a fora de les aules, a l'entorn real, de manera que els nostres alumnes siguin conscients que els coneixements adquirits poden servir per alguna cosa en les situacions quotidianes més enllà del fet concret d'aprovar exàmens i superar avaluacions. Se n'ha dit l'aplicabilitat d'allò que s'estudia ...

Un segon suggeriment pot ser recuperar conceptes de la literatura pedagògica com els procediments, els processos i les habilitats. Així, per exemple, la selecció i ús d'informació per trobar respostes a un problema o per estudiar casos i situacions, que poden estar ja resolts per al professorat, o el desenvolupament de projectes personals amb tasques de planificació i de treball en equip proposats pel professorat ens poden fer progressar cap a un treball més competencial.